Podnikateľský nápad
Dostali ste perfektný nápad a chystáte sa ho zrealizovať? Chcete ho dať do podoby web stránky, ale obávate sa, že webdesign štúdio vám ho ukradne? Ako môžete mať istotu, že váš nápad zostane vo vašom vlastníctve? Hovoríte si, že v dnešnom svete sa môže stať všeličo, a nemáte voči výrobcovi stránky dôveru? Pozrime sa na to, ako môžete ochrániť váš podnikateľský nápad.

Ak potrebujete urobiť pre váš nový nápad webovú stránku, aby ste oslovili vašich potenciálnych zákazníkov, narazíte na jeden problém. Predtým, než váš web uzrie svetlo sveta, musíte všetko detailne vysvetliť vášmu výrobcovi stránky. Čo ak sa váš nápad výrobcovi stránky tak zapáči, že sa rozhodne ho zrealizovať samostatne a vás vyhodí z hry? Máte vôbec šancu? Tu je pár tipov, ako na to?

Najlepšia ochrana

Ak váš nápad chcete ochrániť, zaregistrujte ho na Úrade Priemyselného Vlastníctva Slovenskej Republiky. Po odoslaní registrácie váš nápad bude chránený a môžete ho s pokojným svedomím prezentovať tvorcovi stránok. Tento proces je náročnejší na čas, aj na financie, preto môžete využiť aj nasledovné tipy pre rýchlejšiu realizáciu prezententácie vášho nápadu.

Ako prezentovať váš nápad, aby sa o ňom nedozvedeli? 

Prvá vec, čo môžete urobiť je, že pripravíte formálne podobnú, ale známu službu, ktorej popis budete uvádzať a prezentovať pri kontakte s výrobcom vášho webu. Ak ste napríklad vymysleli rozvoz zdravej desiatej gymnazistom priamo do školy, výrobcovi stránky na začiatku stretnutia prezentujte, že idete robiť rozvoz pizze vo vašom meste. Vo väčšine prípadov sa dá nájsť veľmi podobná, už  známa služba. Akú chybu však nikdy neurobte?

V žiadnom prípade neurobte tú chybu, že zavoláte do webového štúdia a otvorene začnete hovoriť o tom, že máte skvelý nápad, ale nemôžete ho prezradiť a potrebujete cenovú ponuku na váš web. Problém zo strany webového štúdia je, že nakoľko neprezradíte váš projekt, nebudú vám ho vedieť zrealizovať a ani naceniť. Navyše, ak sa budete prezentovať, ako človek, ktorý nemá dôveru voči výrobcovi stránky, ako môžete očakávať, že aj výrobca stránky bude mať dôveru voči vám? Pri vytváraní webových stránok klient a výrobca veľmi úzko spolupracujú a obojstranná dôvera je jedna z najdôležitejších vecí vôbec. Preto, aby ste zostali maximálne dôveryhodní, pripravte si, ak je to možné, formálne podobnú službu, ako je tá vaša a rozprávajte sa o tom.

Ako vybrať správneho výrobcu stránky?

Druhá vec, čo môžete urobiť, aby váš nápad zostal nedotknutý je vybrať si dôveryhodného výrobcu web stránky. Najprv na základe ich web stránky a ich pôsobenia na sociálnych sietiach (Facebook, Twitter) im napíšte e-mail a následne očakávajte telefonický kontakt, kde sa môžete s nimi aj porozprávať. Na základe týchto skúsenosti si vyberte dve-tri webové štúdiá a žiadajte o osobné stretnutie v ich priestoroch. Pri výbere sa môžete rozhodnúť medzi malým alebo väčším webovým štúdiom. Pri malých je výhoda, že v nich pracuje len zopár ľudí a tak sa môžete s nimi osobne stretnúť a preveriť, či sú dôveryhodní alebo nie. Pri väčších sa, pravdepodobne, môžete stretnúť len s obchodným zástupcom alebo manažérom, a tam nemáte šancu preveriť celý tím. Urobiť to môžete jedine na požiadanie, čo môže vyvolať nedôveryhodnosť vašej osoby. Pri rozhovore sa snažte získať vysvetlenie, akým spôsobom riešia ochranu získaných informácií ich klientov. Na základe odpovede viete veľmi presne určiť, či vami vybrané webové štúdio má pripravenú ochranu svojich klientov. Čo urobiť predtým, než sa rozhodnete pre spoluprácu?

Najdôležitejšia vec pre ochranu podnikateľkého nápadu

Pred začatím prác na web stránke žiadajte o zmluvné dojednanie celého projektu a sústreďte sa najmä na ochranu vášho nápadu. Pri spolupráci s webovým štúdiom totiž už budete potrebovať pracovať s presnými podkladmi, aby vaša web stránka bola maximálne efektívna. Ako právne ochrániť váš podnikateľský nápad?

Ohľadom právnej ochrany vášho podnikateľského nápadu som sa opýtal pána advokáta
Mgr. Róberta Bánosa, ktorý zabezpečuje právnu ochranu pre niekoľko najväčších Slovenských internetových portálov (viac na jeho webových stránkach www.banos.sk), úspešne vedie sieť advokátskych kancelárií na Slovensku a sprevádza podnikateľov pri realizovaní svojich podnikateľských nápadov, od zistenia a potvrdenia dôveryhodnosti až po samotné realizovanie podnikateľského plánu. Advokátska kancelária BÁNOS s.r.o. sa špecializuje na IT a právo webstránok a e-shopov a podľa jeho slov ochranu podnikateľského nápadu môžete zabezpečiť nasledovne:

"Pri úplnom začiatku realizácie podnikateľského plánu je dôležitý výber spoľahlivého a dôveryhodného webového štúdia, ktoré zabezpečí maximálny územný rozsah prezentácie Vášho podnikania prostredníctvom webstránky. Predtým ako dôjde k spusteniu Vašej webstránky je však potrebné zabezpečiť ochranu Vášho podnikateľského plánu voči webovému štúdiu na zmluvnom základe.

Zmluva by mala okrem iného obsahovať aj odstrašujúce zmluvné sankcie a to nielen vo vzťahu k mlčanlivosti, ale aj vo vzťahu k nežiaducemu úniku informácií. Taktiež je dôležité zmluvne si určiť spôsob komunikácie a rozsah poskytnutých informácii. Len spoľahlivé zmluvné určenie práv a povinností s dôveryhodným webovým štúdiom môže maximálne ochrániť Váš podnikateľský plán pred spustením webstránky. V praxi však čoraz častejšie zaznamenávam prípady, že po úspešnom spustení webstránky stroskotá podnikateľský plán a to nie na nedostatočnej ochrane nápadu, ale na pokute od štátneho orgánu. Preto je potrebné viesť zodpovedné podnikanie a radšej si nechať poradiť od odborníkov.“

Ako vidíte, správnou stratégiou oslovenia webového štúdia, vhodnou komunikáciou a právnou ochranou v maximálnej miere dokážete ochrániť váš podnikateľský nápad. Po uvedení vášho nápadu na trh sa môžete potom obávať už len jednej veci. Od konkurencie, ktorá sa určite objaví na trhu veľmi skoro. Ubezpečujem vás však, že aj podnikanie sa dá robiť tak, aby bolo neokopírovateľné? Ako na to, to už presahuje možnosti tohto článku. Ak by vás to zaujímalo, napíšte do komentárov nižšie. V prípade, že máte iné otázky, alebo nejasnosti ohľadom ochrany vášho podnikateľského nápadu, rovnako využite komentáre nižšie. Teším sa na vaše reakcie.

Pridajte sa aj vy
Lemonweb newsletter

Prehľadné a zrozumiteľné návody a stratégie o podnikaní na internete priamo do v ašej e-mailovej schránky

Zapísať sa

Komentáre

Ja som túto záležitosť riešil podobne a musím povedať, že to funguje. Lenže problém bol, že ten nápad už existoval, ako to tu už spomenuli.:) Správne je, pred realizáciou urobiť naozaj hĺbkovú analýzu trhu. Prajem všetko dobré! Milan

Suhlasim s predoslim komentarom :) Len si kludne dajte nacenit rozvoz pizze, ked potrebujete rozvoz jedla do gymnazia. Garantujem vam, ze sa na vas webdesign štúdio (to co je za pomenovanie) zacne pozerat inak, ze balamutite a uz budete nedoveryhodny. Nie je nic lepsie, ako priamo prist za dodavatelom a povedat mu o co sa jedna. Velke agentury maju kopec inej prace a zarabaju slusne na to, aby sliedili po napadoch zaujemcov a ihned sa vrhali do kradeze. Okrem toho, to co si zaujemca mysli, ze je skvely napad, to si nemusi mysliet aj vyrobca. Je uplne bezne dokonca, ze zaujemca pride iba s ideou a agentura mu na zaklade jeho idei vymysli cely koncept, funkcionalitu stranky a kreativu. Skor mi tento clanok pride ako reklamny na advokatske sluzby pana Banosa a jeho autor nema ani najmensie tusenie ako sa velke projekty pripravuju a robia :)

Pekne paranoidny clanok :-) Pokial ten napad je fakt taky skvely mozete si byt isty ze na podobnom ked nie na tom istom uz pracuje aj Vasa buduca konkurencia, v opacnom pripade to asi predsa nebude taky dobry napad. Dobrych napadov je ako v maku, vasa uspesnost zavisí v 99% od vasich schopnostiach,- realizacii napadu. Druha vec je, ked uz mate zabehnuty biznis, nuz v tomto pripade by mohol administrator vyexportovat z DB napr. zoznam vasich klientov, dodavatelov, statistiky atd...

Pridať nový komentár