Ak už máte správne vytvorenú stránku na Facebooku, iste viete, že pri pridávaní príspevku, sa každý váš pridaný príspevok nezobrazí všetkým vašim fanúškom. Typický príspevok zasiahne približne 16% vašich fanúšikov, navyše toto percento sa stále zmenšuje. Prečo je to tak? Najmä kvôli motivovaniu podnikateľov k plateným reklamám cez Facebook. V skutočnosti však za to môže algoritmus, ktorý ovláda zobrazenie vašich príspevkov na domovskej stránke vašich fanúšikov. Od čoho v skutočnosti závisí, či ľudia uvidia váš príspevok alebo nie?
V prvom rade je potrebné pochopiť, ako funguje zobrazenie príspevkov na Facebooku. Všetko závisí od hodnotenia, ktoré poháňa špeciálne algoritmy na Facebooku s názvom EdgeRank a GraphRank. Oba fungujú na podobnom princípe, a práve tieto algoritmy určujú, ktorý príspevok sa bude zobrazovať na Facebook stránke používateľov, a ktorý nie. Skladajú sa z troch hlavných nasledovných parametrov:
- Miera komunikácie vášho fanúšika s vašou stránkou
- Hodnota komunikácie vášho fanúšika s vašou stránkou
- Aktuálnosť vášho pridaného príspevku na vašu stránku
Miera komunikácie vášho fanúšika (tzv. Afinita)
Predstavte si, že máte veľmi oddaného fanúšika Adama. Čím viac a častejšie komunikuje Adam s vami prostredníctvom vašej stránky, tým častejšie sa mu budú zobrazovať vaše príspevky. To, že koľko ďalších Adamových priateľov uvidí váš príspevok, závisí od toho, kto a ako často komunikujú s Adamom. Ak napríklad Adam má dvoch priateľov, Evu a Jozefa, a majú podobné záujmy. Eva s Adamom komunikuje často, ale Jozef nie. V tom prípade váš príspevok sa môže zobraziť Eve a nie Jozefovi.
Hodnota komunikácie vášho fanúšika (tzv. váha)
Záleží aj na tom, čo Adam spraví s príspevkom, ktorý uvidí. Bude ho zdieľať, alebo klikne na “Páči sa mi”? Pridá komentár, alebo len klikne na príspevok? V každom prípade hodnotenie vašej stránky na Facebooku sa bude zvyšovať len v tom prípade, ak Adam niečo urobí. Je potrebné pochopiť, že čím “ťažšiu” vec spraví, tým vyššie hodnotenie dostane vaša stránka. Stupne náročnosti pôsobenia používateľov sú nasledovné:
- Zdieľanie - najlepšie je, ak váš príspevok budú zdieľať
- Komentár - menšiu váhu má, ak pridajú komentár
- Páči sa mi - ešte menšiu váhu má, ak kliknú na “Páči sa mi”
- Klik na odkaz - ak pridáte odkaz, napríklad na váš web a kliknú na ten odkaz, toto má najmenšiu váhu.
Rovnako záleží aj na tom, s čím bude pracovať. Stupne náročnosti pridaných informácií sú nasledovné:
- Video - má najvyššiu hodnotu
- Foto - má menšiu hodnotu
- Link - má menšiu hodnotu
- Text - má najmenšiu hodnotu
Dopad na vyššie hodnotenia vašej Facebook stránky má aj to, ak Adam bude vašu stránku pravidelne a cielene navštevovať.
Aktuálnosť vášho pridaného príspevku (tzv. časový útlm)
Čím čerstvejší je váš pridaný príspevok, tým je vyššia šanca, že sa zobrazí vašim fanúšikom. Priemerná životnosť pridaného príspevku sú 3 hodiny. To znamená, po troch hodinách algoritmus na Facebooku bude považovať váš príspevok za zastaralý a ďalej sa zobrazí len s oveľa menšou pravdepodobnosťou. Navyše, ak nedostanete od vašich fanúšikov spätnú väzbu do jednej hodiny, ďalšie zobrazenia sú veľmi nepravdepodobné.
Musíte zobrať do úvahy aj fakt, že ak vaši fanúšikovia s vami dlhšiu dobu nekomunikujú, celková hodnota vašej stránky na Facebooku klesá a ďalšie príspevky sa budú zobrazovať oveľa menej ľuďom. V každom prípade, tento stav nemusí byť dlhodobo platný. Pokiaľ sa rozhodnete intenzívnejšie sa venovať príspevkom na Facebooku, hodnotu vašej stránky dokážete pozdvihnúť. Stačí k tomu trochu fantázie a nasledujúce tipy na základe všeobecných štatistík.
Čo spraviť, aby vaša stránka bola úspešnejšia?
- Píšte čo najstručnejšie. Podľa štatistík, ak pridáte text medzi 100 a 250 znakov, má o 60% väčší počet “Páči sa mi”, komentárov a zdieľaní ako dlhší text.
- Zdieľajte fotografie a videá, pretože majú až o 180% vyššiu efektivitu než bežný text.
- Pýtajte sa vašich fanúšikov. Neoznamujte im. Rozumiete?
- Denne pridajte aspoň jeden príspevok.
- Buďte relevantný k vašej stránke. Ak napríklad prevádzkujete masážny salón, nepridávajte smiešne obrázky zvierat.
- Ku každému príspevku pridajte krátky text a vyzvite vašich fanúšikov ku komunikácii, napríkad “... ak sa vám páči toto video, zdieľajte!”
- Snažte sa získať názory vašich fanúšikov k aktuálnemu dianiu. Napríklad, ste firma a presťahovali ste sa do nových priestorov, tak pridajte fotky a opýtajte sa, ako sa im páčia nové priestory?
- Ak to vaše ciele s Facebook stránkou dovoľujú, zdieľajte vtipné obrázky a zaujímavé odkazy.
- Môžete zdieľať linky aj k iným príbuzným témam.
Vedeli ste, že ľahšie uspejete s vašou Facebook stránkou ak:
- sa nezameriavate len na získanie čo najvyššieho počtu fanúšikov, ale na vytváranie kvalitného a relevantného obsahu, pretože tým prídu aj “kvalitnejší” fanúšikovia?
- poznáte skutočnú životnosť vašich príspevkov. Priemerná životnosť príspevkov je okolo 3 hodín, ale ak je napríklad životnosť vašich príspevkov okolo 8 hodín a vy pridávate príspevky na vašu Facebook stránku 2x denne, ideálne by bolo, aby ste ich pridali v ranných a večerných hodinách.
- sa zameriate na získanie komentárov, pretože sú až 4x cennejšie ako obyčajné “Páči sa mi”?
- používate načasovanie príspevkov pri pridávaní?
Ako všade, aj pri pridávaní príspevkov na Facebook stránku platí, aby ste ich pridávali optimálne, v optimálnom množstve, v optimálnom čase, so zameraním sa na kvalitu obsahu vašich príspevkov, pretože len tak prídu aj kvalitní fanúšikovia. Aké skúsenosti máte s pridávaním príspevkov vy? Čo vám prináša najlepšie výsledky?
Pridajte sa aj vy
Lemonweb newsletter
Prehľadné a zrozumiteľné návody a stratégie o podnikaní na internete priamo do v ašej e-mailovej schránky
Pridať nový komentár