
Mobilné zariadenia v uplynulých rokoch sa veľmi rozšírili. Môžete to aj sledovať nielen vo verejných internetových štatistikách, ale aj v každodennom živote. Pravdepodobne aj vy používate smartphone pri každodennej práci. Ak ešte nie, stačí sa pozrieť okolo seba, uvedomiť si a skúsiť spočítať koľko ľudí denne vidíte ťukať na displej svojho telefonu. Presne to sú oni! Vaši potenciálni zákazníci, ktorí by uvítali, aby vaše web stránky mohli pohodlne prezerať na svojich mobiloch. Hovoríte si, môj web sa im zobrazí nejako. Skúsme si vysvetliť, prečo nestačí, aby sa zobrazil "len nejako" a ako by mal vyzerať, aby ste nových zákazníkov cez mobil aj získali?
Ako narastá používanie mobilov?
Porovnajme si rok 2011 a 2013 z hľadiska používania mobilných zariadení. Pred začiatkom verejného merania používateľov mobilov na Slovensku, server dsl.sk, ktorý mimochodom monitoruje stav broadbandu a oblasť mobilného pripojenia k internetu na Slovensku, uverejnil správu o prezeraní web stránok pomocou mobilných zariadení. Stav v roku 2011 bol nasledovný:
zdroj: dsl.sk
Ako to vyzerá teraz v roku 2013? Pozrite aktuálny stav na serveri aimmonitor.sk, ktorý ukazuje reprezentatívne meranie návštevnosti členov IAB Slovakia a reklamných internetových médií, ktoré sa do projektu zapojili. Stav k 7.4.2013 vyzeral nasledovne:
zdroj: aimmonitor.sk (dňa 7.4.2013)
Ako sami vidíte, používanie mobilných zariadení sa rapídne zvýšilo. Zo štatistík sa dá vyčítať, že najmä mladá generácia sa ujala používania mobilov. Viete, čo sa stane, keď si zvyknú na používanie mobilov prostrednícvom svojich obľúbených zábavných portálov? Asi tušíte, že neskôr rovnako budú používať svoje mobily aj na iné činnosti, ako hľadanie, čítanie a nakupovanie. Prognóza používania mobilných zariadení pritom hovorí, že v nasledujúcich rokoch k internetovému obsahu bude pristupovať viac ľudí cez svoje mobily, než cez bežné počítače. V podnikovej sfére je však v súčasnoti podľa našich štatistík používanie web stránok o niečo viac ako 5%. Napriek tomu, ak chcete podnikať dlhodobo na internete, práve teraz je najideálnejší čas, aby ste urobili krok pred vašou konkurenciou. Tým krokom je pouvažovať o tvorbe web stránok v responzívnom štýle. Čo to je a v čom vás môže vyzdvihnúť pred vašou konkurenciou?
Čo je responzívny web dizajn?
Responzívny dizajn v našich končinách je priblížne od roku 2012, keď prví weboví nadšenci začali prerábať svoje weby tak, aby fungovali responzívne, čiže správne nielen na počítačoch, ale aj na tabletoch, mobiloch, ale aj na veľkých televíznych obrazovkách. Predtým, ak ste chceli, aby sa vaše web stránky mohli správne zobrazovať na mobiloch, bolo potrebné urobiť jednotlivo dve verzie web stránok. Jednu pre počítače a druhú pre mobily. Problémom bolo, že nefungovali úplne správne na zariadeniach od všetkých výrobcov. Neskôr prišli tablety, ktoré zase zamiešali webové stránky. Práve tieto problémy vyrieši responzívny dizajn.
Najväčším problémom boli rôzne typy zariadení od rôznych výrobcov, rôzne platformy, rôzne prehliadače. Zo strany vývojárov webových stránok bolo potrebné vynaložiť enormne veľké úsilie, aby sa mohlo zabezpečiť správne zobrazenie webov na týchto zariadeniach. Preto bolo potrebné vymyslieť niečo, čo porieši obrovské rozdiely medzi zariadeniami a platformami. Responzívny dizajn je prvým krokom zaplátať túto medzeru. Čo je teda responzívny dizajn?
Responzívny webdizajn je taký dizajn webových stránok, ktorý sa automaticky prispôsobuje podľa toho, na akom zariadení prezeráme webovú stránku. Rozloženie webu pritom závisí od rozlíšenia obrazovky. Pritom sa nerobia jednotlivo web stránky pre počítače a mobily, ale všetko funguje na jednej verzii webu. Ako to vyzerá v praxi?
Ak vlastníte smartphone alebo tablet, určite ste sa stretli pri prezeraní niektorých webov, že ste museli približovať a odďaľovať, aby ste si informácie mohli pohodlne prečítať. Responzívny dizajn rieši práve tento problém. Responzívna webstránka sa automaticky prispôsobí rozlíšeniu obrazovky, na ktorom si ju prezeráte. Nejde pritom o jednoduché zmenšenie alebo zväčšenie. Ide o niečo viac.
Grafika webu, respektíve rozloženie objektov pri responzívnom dizajne, na každom zariadení vyzerá trochu inak. Na mobiloch sa položky menu zabalia do jedného celku. Tie sa dajú rozkliknúť a tak zobraziť jednotlivé položky. Položky menu na mobiloch sú väčšie, aby sa jednoducho dalo na ne ťuknúť prstom. Zabalenie menu má zmysel aj preto, aby sa samotný obsah dostal čo najvyššie na obrazovke a aby sa návštevník mohol ihneď začítať do informácií. Z hľadiska online podnikateľa, web stránky bez responzívneho dizajnu, môžu znamenať stratu, na druhej strane majitelia responzívnych webov môžu mať väčší zisk. Prečo?
Pri klasickom rozložení webu používateľ určite nezíska rýchly prehľad o vašich službách alebo tovare a je skoro 100% šanca, že vás nebude žiadnym spôsobom kontaktovať. Prečo by to aj robil, keď webstránka nie je prehľadná a zdĺhavo musí zväčšovať a zmenšovať web. Na druhej strane, web stránky s respoznívnym dizajnom ihneď ponúknu návštevníkovi potrebné informácie, a umožnia mu jednoducho vyplniť napríklad kontaktný formulár, alebo zavolať kliknutím na telefónne číslo.
Ako môžete zistiť, či váš web potrebuje prerobiť na responzívny dizajn?
Ak máte smartphone alebo tablet, jednoducho si pozrite váš web na týchto zariadeniach. Ak nemáte poruke, skúste vaše web stránky otestovať cez voľne dostupné testovacie nástroje, ktoré používame aj my pri tvorbe responzívneho dizajnu.
3 dôvody prečo mať responzívnu web stránku?
1. Responzívny dizajn odporúča aj Google
Google vynakladá značné úsilie pre podporu responzívneho dizajnu. Najmä preto, lebo týmto spôsobom web má jednu webovú adresu a jeden zdrojový kód, čo zabezpečí Google ľahšie a efektívnejšie prechádzať, indexovať a organizovať obsah vášho webu. Navyše Google preferuje tento dizajn aj preto, lebo vzhľadom na jednu webovú adresu stránky je jednoduchšie pre používateľov zdieľať váš web. Čo to znamená?
Predstavte si, že váš návštevník nazdieľa vašu webovú stránku napríklad na Facebooku a jeho známi práve prezerajú Facebook cez mobil. Ak kliknú na vašu stránku, dosť záleží na tom, či uvidia prehľadný optimalizovaný obsah webu pre mobilné zariadenia, alebo uvidia len zmenšenú verziu vášho webu, ktorú sú nútení zväčšovať, aby si o vás prečítali. Iste uznáte, že ak nastane ten prvý prípad, je oveľa väčšia šanca, že vás budú kontaktovať.
2. Jedna webová stránka na všetkých zariadeniach
Najväčšou výhodou responzívneho dizajnu je, že reaguje na rôzne veľkosti obrazovky. To znamená, že bez ohľadu na to či niekto prezerá váš web na mobilnej obrazovke, mini tablete, veľkom tablete alebo na veľkej televíznej obrazovke, váš responzívny web poskytuje najväčší možný používateľsky zážitok a komfort pri prehliadaní.
3. Ľahšia administrácia webu
Ak pridávate na váš web novinky, vytvárate a spravujete vaše fotogalérie a máte responzívny web, stačí tieto aktualizácie urobiť len raz vo vašej administrácii webu. Všetky zmeny sa zobrazia aj na mobiloch. Týmto ušetríte mnoho času pri aktualizovaní webu.
5 tipov pre responzívny web v reklame
1. Prepojte vašu off-line aktivitu s on-line aktivitou
Ak inzerujete v novinách, roznášate letáky, vylepujete plagáty alebo billboardy, aká je šanca, že váš potenciálny zákazník, ktorý si pozrie vašu reklamu, si zapamätá vašu adresu web stránky a doma ju vyhľadá? Priznajme si, že v praxi prepojenie off-line reklamy s web stránkou doteraz veľmi nefungovalo. Ale ak máte web stránku s responzívnym dizajnom, môžete vyzvať prostredníctvom vašej reklamy, aby klikli na váš web cez mobil, pretože budete vedieť, že obsah webu sa správne zobrazí. Takto váš potencionálny zákazník môže ihneď reagovať na vašu ponuku.
2. Využite QR kód všade, kde sa dá
Iste viete, čo je QR kód. Malý, chaotický obrázok štvorcového formátu, ktorý stačí oskenovať prostredníctvom vášho telefónu a potrebné informácie si ihneď môžete uložiť. Okrem uloženia kontaktov môžete do QR kódu vložiť aj adresu vášho webu, aby sa po oskenovaní ihneď zobrazil váš web. Iste vás teraz napadnú milióny možností využitia takéhoto kódu. Je len na vašej fantázii, či okrem vašej vizitky, balíkov, listových zásielok, plagátov, kde všade nalepíte váš QR kód. QR kódy môžete veľmi jednoducho bezplatne generovať napríklad na tejto adrese.
3. Nechajte si zavolať cez váš web
Prostredníctvom responzívneho dizajnu je možné docieliť, aby vám návštevník jedným kliknutím mohol zavolať. Existuje v responzívnom webe možnosť označiť všetky telefónne čisla tak, že po kliknutí sa dané číslo ihneď vytočí. Touto metódou uľahčíte zavolanie a váš potenciálny zákazník nebude nútený prepisovať vaše číslo z webu. Iste ho tým potešíte a v lepšej nálade sa s vami bude rozprávať.
4. Myslite na čítanie e-mailov
Väčšina používateľov mobilov už svoje e-maily číta prostredníctvom telefónu. Ak vášmu zákazníkovi alebo záujemcovi pošlete váš kontakt alebo vašu ponuku a prečíta si ho cez mobil, iste sa bude snažiť kliknúť aj na váš web. Čo si myslíte, je vtedy výhodné mať optimalizovaný dizajn webu pre mobilné zariadenia?
5. Myslite na Facebook a iné sociálne siete
Počet používateľov, ktorí pristupujú na Facebook cez svoje mobilné zariadania narastá. Preto, ak využívate Facebook stránky, alebo reklamy, myslite aj na týchto používateľov. Väčšinou vaším cieľom bude dostať ich na vašu webovú stránku, preto im prostredníctvom responzívneho webu dajte väčší prehľad o vašej ponuke. Iste to príjmu pozitívne a ľahšie vás budú kontaktovať, ak na vašom webe budú prehľadne rozmiestnené informácie.
Máte responzívny web? Využívate inak, alebo dokonca lepšie vašu web stránku pre mobilné zariadenia? Podeľte sa s vašimi skúsenosťami prostredníctvom komentárov nižšie.