Reklama na internete, ktorú by ste mohli robiť
Čo je reklama na internete? Ktorá je najlepšia? Koľko stojí? Je výhodné, ak je zadarmo? Alebo radšej je lepšia platená? Jednoznačne najefektívnejšia je tá, ktorá vám prinesie viac peňazí, než ste do nej investovali. Veľkou výhodou reklamy na internete je, že ju dokážete štatisticky sledovať a tak ju postupne vylepšovať. Preto je reklama na internetové stránky taká účinná. Majitelia web stránok často uvažujú jedine o Google reklame, ktorá sa zobrazí vo vyhľadávaní. Vôbec si neuvedomujú, že je to len malý kúsok z “koláča”. Aká reklama na internete sa dá využiť? A ako funguje? Zoznámte sa s internetovou reklamou podľa typu...

Textová reklama

Po vytvorení web stránok majitelia týchto webov siahnu po tejto forme reklamy ako po prvej možnosti. Textovú reklamu poznajú z vyhľadávania Google. Sen každého je, dostať sa na prvé pozície Google. Buď zadarmo prostredníctvom SEO optimalizácie, alebo cez platenú reklamu. Práve takouto textovou reklamou v systéme Google Adwords sa to dá dosiahnuť, ktorá može byť aj veľmi lacná.  Čo ešte?

Formou textu prostredníctvom Google Adwords sa dá inzerovať aj na iných web stránkach, ktoré sú zapojené do systému Google. Ak zobrazujete reklamu na iných web stránkach, hovorí sa tomu inzercia v obsahovej sieti. Textová reklama však môže byť aj inde. Kde?

Prostredníctvom Google Adwords je možné textovo inzerovať na mobilných zariadeniach. Práve na tomto mieste môžete najjednoduchšie predbehnúť vašu konkurenciu, pretože sa ešte málo využíva. Pre úspešnú reklamu na mobiloch odporúčam mať web stránku s responzívnym designom.

Ďalším systémom na Slovensku pre textovú formu reklamy je Etarget. Etarget zobrazuje textovú reklamu na web stránkach slovenského internetu, ktoré sú zapojené do ich systému.  Funguje na podobnom princípe ako Google Adwords.

Tieto typy reklamy sa nazývajú PPC (Pay per click), čo znamená, že platítle len ak na vašu stránku kliknu. Cena týchto reklám je určená inzerentom, čiže aj vami, ak sa rozhodnete pre túto formu. Prečítajte si aj podrobnejšie informácie, či inzerovať alebo neinzerovať na Google.

Textovú reklamu robíte, ak robíte registráciu do katalógov, alebo pridávate textový status na Facebook, alebo dokonca, ak pridávate inzerát na bazároch. 

Je potrebné si uvedomiť základné zásady pre textovú formu reklamy, ktorá sa líši od ostatných foriem. 

Grafická reklama

Grafická reklama, alebo bannerová reklama sa zobrazuje cez grafických banner. Už dávnejšie sa hovorí o tzv. bannerovej slepote. Bannerová slepota znamená, že návštevníci grafické bannery podvedomo ignorujú. Často sa hovorí, že grafická bannerová reklama nie je efektívna práve z tohto dôvodu. Treba však konštatovať, že pri správnom nastavení grafickej reklamy to nie je pravda. Ľudia radi klikajú na grafické bannery, ak sú:

  • Graficky príťažlivé
  • Relevantné vzhľadom na obsah, ktorý práve čítajú
  • Neobťažujúce a sú súčasťou obsahu, ktorý práve prezerajú

Grafickú reklamnú kampaň viete spustiť na Google Adwords aj na Etarget. Navštevované portály tiež ponúkajú grafickú bannerovú reklamu. Stačí ich kontaktovať a dohodnúť podmienky spolupráce. Navyše grafickú reklamu môžete dávať aj na video, napr. na Youtube.

V prípade, že nemáte grafické schopnosti, náklady na grafickú bannerovú reklamu sú o niečo vyššie ako na textovú, pretože bannery je potrebné si dať vytvoriť u grafika

PR Články

PR články (PR - skratka "Public Relations", alebo vzťahy s verejnosťou)  sú textová forma reklamy, ktorú môžete doplniť o grafické prvky - obrázky. Články môžete uverejňovať na svojom webe v blogu, alebo na iných web stránkach. Sú veľmi efektívnym pomocníkom pri reklame, ak sú správne zostavené, napísané a umiestnené na internete. Tento článok, ktorý práve čítate sa tiež zaraďuje medzi PR články. 

E-mailová reklama

E-mailovú reklamu môžete využiť, ak máte e-mailové kontakty. Pomocou vhodných software-ov dokážete hromadne odosielať e-maily na všetky kontakty. Tým oslovíte naraz veľké množstvo ľudí. E-mailová reklama má tiež svoje špecifiká, ktoré treba dodržať. Treba dávať pozor na nasledovné základné aspekty:

  • Neodosielať hromadné e-maily na veľa e-mailových adries priamo z vášho Outlooku, alebo iného klientského programu. Môže sa stať, že poskytovateľ zablokuje vaše e-maily, alebo sa e-maily vôbec nedostanú k adresátovi. Využívajte vhodné software na rozosielanie, ako je napr. služba Mailchimp.com
  • Neposielať nevyžiadané e-maily, pretože väčšinou ich adresát ihneď vymaže, alebo sa dostanú priamo do spamového koša.
  • Nekupovať databázu kontaktov, na ktoré by ste mohli odoslať e-maily. Ak odošlete na tieto e-maily reklamu, poddávate sa riziku, že sa vaša e-mailová adresa dostane na čiernu listinu (black list) internetu a nikto už od vás neobdrží e-maily.

Reklama na sociálnych sietiach

Sociálne siete sú jedinečné miesto, kde ľudia nechodia, aby nakupovali, ale aby komunikovali so svojimi priateľmi, a aby sa zabávali. Preto reklama na týchto sietiach musí byť premyslená a musí zapadnúť do sveta návštevníkov. Čiže v prvom rade musí zabávať, alebo musí byť kuriozita. Priama ponuka produktov a služieb nie je efektívna.

Súťaže

Ak viete venovať váš produkt alebo službu do súťaže, je to veľmi dobrá forma propagácie. Práve súťaže sa dajú efektívne využiť na sociálnych sietiach, a tak využiť silu sociálnych sietí, čo spočíva v zdieľaní. Ľudia sa radi zúčastňujú v súťažiach a radi ich aj zdieľajú. Pri súťaži je tiež potrebné dodržať niekoľko zásad. Vymenujem len zopár z nich:

  • Priebeh súťaže a losovanie urobte čo najtransparentnejšie
  • Vždy pevne stanovte začiatok a koniec súťaže bez ohľadu na úspešnosť
  • Pripravte podrobné podmienky súťaže
  • Súťaž robte na vlastnej web stránke. Na sociálnych sietiach vašu stránku zdieľajte.

Ktorá reklama na internete je pre vás najsympatickejšia? Bezplatná reklama, zdarma? Platená, ktorá je rýchlejšia? Ktorú ste robili a ktorú idete len skúšať? Napíšte do komentárov nižšie.

Pridajte sa aj vy
Lemonweb newsletter

Prehľadné a zrozumiteľné návody a stratégie o podnikaní na internete priamo do v ašej e-mailovej schránky

Zapísať sa

Pridať nový komentár