Ako robiť Facebook súťaže?

Ako robiť Facebook súťaže?
Radi by ste urobili súťaž na Facebooku? Viete, že ju nemôžete zorganizovať hocijako? Súťaže na Facebooku musia spĺňať zákonom stanovené pravidlá, ale aj pravidlá Facebooku. Ako ich dať dokopy a zorganizovať profesionálnu súťaž na Facebooku, ktorá spĺňa všetky pravidlá?
Väčšina majiteľov firiem sa snaží osloviť svojich fanúšikov, a čím ďalej, tým častejšie si vyberú k tomu súťaže. Častým problémom je, že s túžbou po nových fanúšikoch bez rozmýšľania odštartujú súťaž na Facebooku, a vyhlásia “Zdieľaj a vyhraj!”. Videli ste už také aj vy? Myslíte si, že je to ok? Tak sa na to pozrime podrobnejšie, kedy to bude naozaj kóšer?

Základné predpoklady súťaže na Facebooku

Predtým, než vyhlásite súťaž na Facebooku, pripravte a starostlivo si naplánujte nasledovné veci:
  • Cieľ súťaže
  • Druh a priebeh súťaže
  • Pravidlá súťaže
  • Ceny do súťaže
  • Spôsob žrebovania, oznámenia výhercov a odovzdávanie cien
  • Ochrana osobných údajov

Cieľ súťaže

Pre väčšinu firiem je zaujímavé, ak počas súťaže získajú aj kontakty na súťažiacich. Preto je pre firmy  najzaujímavejším cieľom získanie kontaktu (e-mail, telefón, adresa a podobne) na svojich potenciálnych zákazníkov. Samozrejme, vy si môžete zvoliť úplne iný cieľ. Zvoľte si však reálny a merateľný cieľ, ktorý môžete na konci Facebook súťaže vyhodnotiť.

Druh a priebeh súťaže

Práve tu môžete využiť vašu kreativitu. Či si zvolíte vedomostnú súťaž, tipovaciu súťaž alebo úplne iný druh, je to na vás. Dôležité je, aby ste súťažiacich zabavili, ale nezaťažili natoľko, aby súťaž na Facebooku nemohli dokončiť.

Pravidlá súťaže

Spíšte si oficiálne pravidlá súťaže, ku ktorým budú mať súťažiaci prístup, a ktoré musia byť zverejnené aj na Facebooku. Napríklad, dôležité je uviesť aj hodnotu výhry pre prípadné daňové účely, pokiaľ u výhercu vznikne daňová povinnosť, ale aj mnoho iných vecí. Tieto pravidlá majú aj zákonom stanovenú formu a obsah, preto, ak sa v zákonoch až tak nevyznáte, najideálnejšie je, ak vyhľadáte advokátsku kanceláriu, aby vám ich pripravili.

Ceny do súťaže

Aké ceny venujete do súťaže, je na vás. Vyberte si ceny, ktoré sú pre vašich potenciálnych zákazníkov natoľko zaujímavé, že sú ochotní zapojiť sa do súťaže, splniť všetky vami stanovené podmienky a mali túžbu vyhrať.

Spôsob oznámenia výhercov a spôsob odosielania cien

Akým spôsobom budete žrebovať výhercov, oznamovať výhercov a ako budete odovzdávať ceny? Tieto úkony si starostlivo naplánujte a podľa nich sa aj riaďte po skončení Facebook súťaže. Oznámiť výhercov môžete týmito spôsobmi:
  • Pridaním príspevku na vašu Facebook stránku s oznámením výhercov
  • Pridaním komentáru pod príspevok so súťažou na Facebooku
  • Zaslaním e-mailu na e-mailovú adresu výhercov
  • Na vašich webových stránkach

Ochrana osobných údajov

Ak budete zbierať a zhromažďovať osobné údaje fyzických osôb počas súťaží, čo sa pravdepodobne aj stane, zabezpečte si dokumentáciu pravidiel, ktorá popisuje, akým spôsobom budete ochraňovať získané osobné údaje. Pokiaľ máte už webové stránky a získavate kontakty ľudí cez váš web, túto dokumentáciu by ste už mali mať vypracovanú. Ak nie, a neviete ako na to, odporúčam osloviť advokátsku kanceláriu, ktorá vám v tomto odborne poradí a pripraví všetko, čo k tomu potrebujete.

Oznamovacia povinnosť na daňovom úrade

Dávajte pozor aj na to, akú súťaž organizujete a overte si, či nie je nutné súťaž oznámiť aj na daňovom úrade. Pokiaľ robíte výslovne propagačnú súťaž, ktorá slúži na podporu predaja a pri ktorej nie je podmienkou zaplatenie vkladu, tak sa podľa mojich informácií nevyžaduje oznamovacia povinnosť na úrade. Toto je však každopádne potrebné overiť aktuálne.

Pravidlá Facebooku

Takže, keď už máte stanovený vhodný cieľ súťaže, rozhodli ste sa, aký druh súťaže budete robiť a ako bude prebiehať, pripravíte si pravidlá s cenami, rozhodnete sa, akým spôsobom budete žrebovať, oznamovať výhercov a odovzdávať ceny, a navyše súťažiaci budú vedieť, že vy vhodným spôsobom budete ochraňovať ich osobné údaje, je čas, aby ste mysleli aj na dodržanie pravidiel samotného Facebooku. Viem, že predchádzajúca veta bola strašne dlhá, ale aspoň vhodne korešponduje s časovou náročnosťou prípravy súťaže na Facebooku.:) 

Čo od vás bude vyžadovať Facebook?

  • Uverejniť oficiálne pravidlá súťaže
  • Uverejniť podmienky a spôsobilosť sútaže - napríklad vekového obmedzenia a obmedzenia týkajúceho sa trvalého pobytu a podobne
  • Informáciu o tom, kto je usporiadateľom súťaže
  • Súhlas každého súťažiaceho alebo účastníka s tým, že spoločnosť Facebook voči nim nemá žiadne záväzky
  • Potvrdenie, že akcia nie je žiadnym spôsobom sponzorovaná, schválená ani riadená spoločnosťou Facebook a nemá s ňou žiaden vzťah. Pri súťaži preto uveďte túto informáciu:
    “Táto súťaž nie je žiadnym spôsobom sponzorovaná, podporovaná, spravovaná, alebo inak spájaná s Facebookom. Vaše údaje poskytujete organizátorovi súťaže SEM-DOPISTE-VAS-NAZOV a nie Facebooku. (This promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook. You are providing your information to SEM-DOPISTE-VAS-NAZOV and not to Facebook. The information you provide will only be used for contacting SEM-DOPISTE-VAS-NAZOV.)”
Musíte si uvedomiť aj to, kde konkrétne môžete a kde nemôžete propagovať vaše súťaže. V opačnom prípade Facebook vašu stránku môže zmazať. 

Kde môžete robiť súťaže?

  • Prostredníctvom Facebook aplikácií
  • Na vašom webe
  • Pod vlastnou Facebook stránkou
Hlavnou výhodou Facebook aplikácií a vášho webu, je možnosť zbierať e-mailové adresy súťažiacich. Tiež dokážete farebne a graficky doladiť prostredie súťaže podľa vašej firemnej identity a navyše, dokážete súťaž propagovať aj mimo Facebooku.

Čo môžete vyžadovať od svojich fanúšikov, aby sa zapojili do súťaže?

  • Dajte “Páči sa mi to” na príspevok a zapojte sa do súťaže
  • Pridajte komentár a zapojte sa do súťaže
  • Pošlite nám správu a zapojte sa do súťaže
  • Pridajte príspevok na našu Facebook stránku a zapojte sa do súťaže
  • Označte našu stránku  “Páči sa mi to” ako jeden z krokov vstupu do súťaže
  • Navrhnite meno nového produktu a zapojte sa do súťaže 

Čo nemôžete vyžadovať od svojich fanúšikov, aby sa zapojili do súťaže?

  • Zdieľajte našu Facebook stránku a zapojte sa do súťaže
  • Označte našu stránku  “Páči sa mi to” a ihneď sa zapojte do súťaže
  • Označte niekoľko našich stránok  “Páči sa mi to” a ihneď sa zapojte do súťaže
  • Označte sa na fotografiách a zapojte sa do súťaže
  • Zdieľajte súťaž na časovej osi vašich priateľov a zapojte sa do súťaže
Kompletné pravidlá Facebooku pre organizované súťaže nájdete na tejto stránke.
 
Pri organizovaní súťaže priebežne sledujte, ako súťaž prebieha. Dávajte pozor na ľudí, ktorí sa snažia obísť pravidlá, alebo na chronických zdieľačov súťaží. Existuje dosť veľká skupina ľudí, ktorí sa len zapájajú do súťaží s cieľom vyhrať. Väčšinou majú vytvorených veľa kont na Facebooku a zo všetkých sa snažia zapojiť, aby mali čo najväčšiu šancu vyhrať. Vás, ako usporiadateľa, na prvý pohľad poteší popularita súťaže, avšak ak pouvažujete, zistíte, že v konečnom dôsledku nedosiahnete vami vytýčené ciele. Preto si vytvorte vhodné pravidlá, na základe ktorých pozorne sledujte priebeh súťaže a v prípade potreby zakročte. Snažte sa cieliť súťaž na vašich potenciálnych zákazníkov, s ktorými, keď sa zapoja, môžete naďalej komunikovať cez Facebook alebo cez newsletter. Práve tým dokážete využiť ozajstný potenciál súťaží na Facebooku. 
 
Aké máte vy skúsenosti so súťažami na Facebooku? Poznáte zaujímavé a inšpiratívne súťaže, s ktorými ste sa stretli? Napíšte svoje skúsenosti do komentárov nižšie.


Podnikajte produktívne

Stiahnite si zdarma e-book s názvom 12 užitočných nástrojov pre zvýšenie produktivity a podnikajte na internete oveľa efektívnejšie. Vyplnte nasledovný krátky formulár

Prihlasujem sa aj k bezplatnému zasielaniu newsletterov a súhlasím s ich zasielaním na moju emailovú adresu.

Pridať nový komentár